تولید محتوا وب سایت و روش ها تولید محتوا ۲۰ نکات مهمی دارد که باید آن را رعایت کنید. شما می توانید انتخاب کنید که با اختصاص دادن زمان کافی و کار مناسب و دقیق ، یک محتوای با کیفیت و عالی تولید کنید و یک نام تجاری موفق داشته باشید و یا می توانید مسیر آسان را انتخاب کنید و محتوای ضعیفی بنویسید. مسیری که در نهایت شما را به جایی نخواهد رساند و فقط منجر به هدر دادن وقت، انرژی و منابع خواهد شد. مسیر برای بازاریاب های محتوا خیلی واضح است. روش ها تولید محتوا متفاوت است.
شاید شما برای دلایل مختلفی برای یک وب سایت تولید محتوا کنید. مثلا برای کسب و کار یا سرگرمی شخصی اما نکته مهم اینجاست که این کار را به درستی انجام دهید که ما در این مقاله به نکاتی اشاره خواهیم کرد برای ایجاد تولید محتوا با کیفیت وب سایت پس با ما همراه باشید تا با انواع روش ها تولید محتوا آشنا شوید.
تولید محتوا وب سایت چیست؟
برای بالا بردن ترافیک سایت و ارتقا رتبه سایت، شما نیاز به تولید محتوا با کیفیت برای وب سایت یا وبلاگ خود دارید. روش ها زیادی برای تولید محتوا سایت وجود دارد. اگر شما یک محتوای تخصصی بنویسید موتورهای جستجو به سایت شما کمک خواهند کرد تا بیشتر نشان داده شود ولی اگر از محتوای تکراری و کپی شده استفاده کنید گوگل سایت شما را جریمه خواهد کرد. پس ایجاد محتوای با کیفیت و ارزشمند نه تنها یک وب سایت بهتر را فراهم می کند بلکه رتبه بندی سایت شما را هم رشد می دهد که این امر می تواند تاثیر بسیار مثبتی روی کسب و کار شما داشته باشد.
نکات مهم در تـولید مـحتوا وبسایت
۱- محـتوای خاص تولـید کنید
تولید محتوا خاص به بیشتر دیده شدن وب سایت شما کمک می کند. کپی کردن مطالب وب سایت های دیگر موجب جریمه از طرف گوگل می شود. که تاثیر منفی روی سئو سایت شما نیز ایجاد می کند.” الگوریتم پاندا ” گوگل نظارت شدیدی بر محتوای سایت ها دارد و اگر محتوای سایت کپی باشد، این سایت ها شامل جریمه سنگین می شوند. با دانشتن روش ها تولید محتوا، می توانید محتوایی جذاب تولید کنید.
برای مثال ایده ها و افکار شما خاص است. ولی کپی کردن یک محتوا و استفاده از مفاهیم مشابه محتواهای دیگر ، خاص محسوب نمی شود چرا؟ چون اگر محتوای شما پخش شود کسی به آن لینک نخواهد داد در حالی که این اولویت اول تولید محتوا به حساب می آید. این یک قطار فکر است که اکثر وب مسترها آن را دارند و سوالاتی که در ذهنشان مطرح می کنند:
ما باید محتوای زیادی ایجاد کنیم.
خب چطور می توانیم این کار را ساده و راحت انجام دهیم؟
آیا می توانیم مقالات را از سراسر وب جمع آوری کنیم و مجوز دریافت مجدد آن ها را داشته باشیم؟
به یاد داشته باشد که این دو قاعده در زندگی است:
شما چیزی را گرفته اید که قیمت آن را پرداخت کردید.
اگر چیز مهمی برای گفتن ندارید، آن را به هیچ وجه نگویید.
رعایت کردن این دو نکته ساده شما را در مسیر ایجاد محتواهای با کیفیت که درآمد سالیانه برای شما به همراه دارد ، قرار خواهد داد. همچنین رعایت این دو قاعده می تواند در دیگر جنبه های زندگی هم به شما کمک نماید.
اهمیت داشتن وبسایت در کسب و کار
۲- همیشه روی ایجاد تیترهای قوی تمرکز کنید
همیشه روی ایجاد و تولید تیترهای قوی تمرکز کنید. یک تیتر خوب یک جرقه جذاب است که خوانندگان را دعوت به خواندن مطلب می کند. به آمار زیر که از سایت معروف Copyblogger است دقت کنید:
۸۰ درصد از کاربران تیترهای شما را می خوانند ولی فقط ۲۰ درصد از این افراد بقیه محتوای شما را نیز می خوانند!
به همین علت است که تیتر مقاله به اندازه خود مقاله و حتی بیشتر دارای اهمیت می باشد. پس برای انتخاب تیترهای خود وقت بگذارید. شما می توانید در صورت امکان چند تیتر را گلچین کنید و از بین آن ها بهترین تیتر را برگزینید. تیترها اولین و مهم ترین چیزی هستند که کاربران آن را می خوانند و بر اساس آن تصمیم می گیرند که مقاله شما را بخوانند یا نه پس باید خیلی با دقت تیترها را انتخاب کنیم.
۳- محـتوای خود را قابل اجرا کنید
تولید محتوا با کیفیت و ارزشمند برای وب سایت به کاربر می آموزد که چگونه اطلاعات را اعمال کند. یک محتوای خوب با گفتن به کاربران که چه کاری را انجام دهند ، آن ها را تخریب نمی کند بلکه به آن ها احترام می گذارد و به آن ها اطمینان می دهد که بهتر می دانند چگونه از منابع استفاده کنند. هنگامی که یک محتوا را نوشتید راهنمایی های کاملی را در مورد آن به کاربران ارائه دهید. اگر چند بار در مورد یک موضوع به خوبی بنویسید ، ایده های خوبی به خوانندگان خواهید داد. برای یادگیری و بهتر شدن، به خوانندگان خود برای یادگیری و بهتر شدن کمک کنید.
۴- یک محـتوای خوب قادر به پاسخ دادن است
هدف نهایی یک موتور جستجو چیست؟ بیشتر مردم می گویند برای ارائه مجموعه ای از پاسخ ها این جواب درست است و گوگل هم در این زمینه عالی عمل می کند. شما می توانید سوالی را از گوگل بپرسید و سپس خواهید دید که لینک ها ، عکس ها و ویدئوها به سرعت ارائه می شود. زمانی که کاربران از یک موتور جستجو استفاده می کنند چیزی که در نهایت می خواهند پاسخ سوالشان است و کار موتور جستجو این است که پاسخ را جستجو کند و ارائه دهد.
این مانند وقتی است که افراد در حال خواندن یک پست وبلاگ ، دیدن یک اینفوگرافیک یا تماشای یک ویدئو هستند. آن ها به دنبال پاسخ هستند تا بتوانند اطلاعات را به دست بیاورند. البته یک نکته در اینجا وجود دارد، کاربران تنها به دنبال جواب نیستند ، آن ها به دنبال جواب های سریع می باشند. بنابراین محتوای خود را به صورتی تولید کنید که به آسانی قابل بررسی باشد تا کاربران بتوانند نکات مهم و پر اهمیت را سریعا انتخاب کنند.
هر عنوان یا زیرنویس یک کتاب یا مقاله غیر داستانی را بخوانید. در نهایت آن چه از ذهن یک خواننده می گذرد ، یک سوال یا حس کنجکاوی است. بنابراین کار نویسنده این است که پاسخ ها را ارائه دهد و اطلاعات را پشتیبانی کند.
۵- در ارائه گزارشات و منبع اطلاعاتی خود دقیق باشید
شما یک مقاله ای برای سایت شرکت خود می نویسید، هزاران نفر آن را می خوانند و سپس مشخص می شود برخی از چیزهایی که نوشته اید نادرست است. آیا می توانید فرض کنید که ارائه اطلاعات نادرست تا چه اندازه ای می تواند به شرکت و شهرت شخصی شما آسیب بزند و از اعتبار شما کم کند؟
سایت شما نمایی از شرکت شماست. مطالب سایت شما روی دید کاربران به محصولات شما اثر می گذارد. این نکته مهمی است که هر آماری که شما ارائه می دهید، قابل تایید باشد زیرا بسیاری از پست های وبلاگ ها به منابع و آمارهای درست لینک خواهد شد. اطلاعات صحیح و درست باعث به وجود آمدن اعتماد در خوانندگان می شود و برعکس! با دانستن روش ها تولید محتوا می توانید مخاطب بیشتری جذب کنید.
سعی کنید نکات و روش ها زیر را برای تولید محتوا رعایت کنید:
در نظر بگیرید به چه کسی لینک می زنید؟
آیا آن ها یک منبع قابل اعتماد و معتبر هستند؟
لینک زدن به وب سایت های با کیفیت دیگر اعتماد بیشتری در خوانندگان شما ایجاد خواهد کرد.
لینک زدن به محتوای بیشتر
هرچه بیشتر بتوانید از آن چه در حال نوشتن هستید پشتیبان بگیرید و اثبات کنید محتوای مورد نظر شما بیشتر مورد اعتماد قرار خواهد گرفت.
به موتورهای جستجو کمک کنید
لینک زدن به سایر منابع و محتواها به موتورهای جستجو کمک می کند که محتوای شما چیست و چگونه باید طبقه بندی شود.
سرمایه گذاری در بازاریابی محتوا
۶- محتوایی ایجاد کنید که موجب تحریک تفکر کاربران شود
یک مخاطب متعهد به هر کلمه ای که شما می نویسید. و یا می گویید دقت می کند و آن را درک می کند. تولید محتوا با کیفیت به جذب مخاطب کمک زیادی می کند. همه این ها با شما و هر آن چه شما می نویسید آغاز می شود. در ادامه به چند نکته در مورد نوشتن محتوای جذاب اشاره می کنیم:
از خوانندگان سوال کنید
یک مقدمه مهم و امیدوار کننده داشته باشید
تاحالا فکر کرده اید که چگونه مردم در مورد پست های وبلاگ به سرعت قضاوت می کنند؟ا یک مقدمه حرفه ای تاثیر خیلی مثبتی روی محتوای شما می گذارد.
مردم داستان ها را دوست دارند
شما می توانید از یک داستان در مقدمه خود استفاده کنید. داستان همچنین می تواند به روشن کردن یک موضوع کمک کند. یک داستان به پست وبلاگ خود اضافه کنید. زیرا آن را جذاب تر می کند. و همچنین می تواند به خواننده کمک کند.
نکته نهایی در این مورد:
اگر محتوایی را ارائه کنید که موجب بیشتر شدن نظرات شود موتورهای جستجو متوجه خواهند شد که پست شما مهم است و به طور منظم به روز می شود.
۷- با افزودن تصاویر و ویدئو ارتباط بهتری با مخاطبان برقرار کنید
همانطور که شما می دانید افراد به روش های مختلفی یاد می گیرند. برخی از مردم با دیدن، بهتر یاد می گیرند. بعضی از افراد، با شنیدن بهتر یاد می گیرند.
نکته مهم اینجاست که هیچ کسی نیست که به کمک وسایل دیدنی کمتر یاد بگیرد. اینکه شما از تصاویر ، فیلم ها یا نمودارها استفاده کنید. شما را قادر می سازد تا نقاط قوت خود را نشان دهید. به هر چیزی که در مورد آن مطلب می نویسید تصاویر را هم اضافه کنید. هیچکس نمی خواهد به پاراگراف متن نگاه کند، مگر اینکه یک کتاب بنویسید.
۸- محتـوای کوتاه و کاربردی بنویسید
پست ها را مفید، مختصر و با هدف بنویسید. در نتیجه بر تعداد کلمات محتوا تمرکز نکنید. کیفیت یک محتوا هیچ ربطی یه طول محتوا ندارد.
۹- کلمات کلیدی کاربران و رقبا را شناسایی کنید
قبل از هر روش دیگری برای ایده پردازی تولید محتوا، باید با تحقیق کلمات کلیدی، بدانید که کاربران شما چه کلیدواژه هایی را مرتبط به کسب و کار شما جستجو می کنند و رقبای شما با کدام کلمات کلیدی بازدید بیشتری مجذوب خود می کنند. این اطلاعات، ایده های بسیار خوبی برای تولید محتوای با کیفیت و اثربخشی در اختیار شما قرار می دهد.
چرا تجارت شما باید در بازاریابی محتوا سرمایه گذاری کند؟
۱۰- محـتوا را برای یک خواننده بنویسید، نه برای یک الگوریتم
خیلی از شرکتها میخواهند برای جذب مخاطب بیشتر بر روی کلمات کلیدی متمرکز شوند یا از تکنیک spinning content استفاده میکنند (در این تکنیک محتوا را دوباره با انجام تغییراتی جزئی مینویسند و آن را کپی نمیکنند تا گوگل آنها را نزول رتبه ندهد).
دلیل اصلی این کار افزایش تعامل بین کاربران است. اگر خوانندگان از محتوای باکیفیت لذت ببرند و شما را یک متخصص بدانند، به احتمال زیاد سایت شما را با همکاران یا دوستان به اشتراک میگذارند. اگر نویسندگان محتوا واقعاً نیاز جامعه هدف خود را درک کنند و به دغدغه مندیهای آنها توجه کنند و راه حلها را برایشان به صورت دقیق توصیف کنند، محتوا خیلی ارزشمندتر خواهد شد.
بسیاری از فعالات سایت با الگوی جدید سئو ارتباط برقرار نکرده اند. اما هرچه سریع تر باید این واقعیت را بپذیرند، که گوگل در تلاش است محتوای کاربر پسندتر را شناسایی کند. و توجه به این موضوع باعث موفقیت میشود.
۱۱- نیاز کاربر در تـولید محـتوا را در نظر بگیرید
مخاطب اصلی محتوای وبسایت شما، کاربرانتان هستند پس باید محتوایی تولید کنید که نیاز های آنها، مسائل روزانه و تمامی ویژگی هایی که به دنبالش هستند را مورد پوشش قرار دهد. کاربران، ساعت های زیادی را دراینترنت هدر می دهند تا بتوانند مطلب مورد نیاز خود را پیدا کنند، اگر شما بتوانید نیازهای اصلی آنها را از طریق تولید محتوا تحت پوشش قرار دهید، می توانید به یک منبع معتبر تبدیل شوید.
۱۲- به موضوع اصلی سطحی نپردازید
یکی از مشکلات اصلی بیشتر مقالات وب سایت ها این است که مطالب کاملا تیتروار و بدون بیان جزییات مطرح می شود.اگر شما به مساله تخصصی می پردازید، باید تلاش کنید تمام اطلاعات و مسائل جزئی آن را بیان کنید. استفاده از جزئیات در تولید محتوا مهم است.
۱۳- نکات نگارشی را در تـولید محـتوا به درستی رعایت کنید
یکی از نکات پایه، مهم و اولیه ای که باید قبل از انتشار مطلب به آن توجه ویژه ای داشت، نکات نگارشی است. استفاده درست از علائم نگارشی در تولید محتوا مهم است. استفاده اشتباهی هرکدام از این قواعد، باعث دیر فهمیدن و یا حتی نفهمیدن مطلب توسط خواننده می شود. و تمامی زحمات شما به هدر می رود.
۱۴- محتوای با کیفیت گوش کنید
نسبت به اتفاقات و روندهای روزانه محیط دور و اطرافتان و هرآن چیزی که ممکن است برای مخاطبان هدف شما جذاب باشد، هوشیار باشید و سعی کنید از آنها الهام بگیرید. بعضی سایت ها که کاربران فضای مجازی سوال و پاسخ های خود را در آنجا مطرح می کنند مثل Quora, Yahoo Answers,، Medium و Reddit باتوجه به مطرح کردن موضوعات روز و دغدغه های افراد، می توانند در پیدا کردن دغدغه های روزمره و نیاز مخاطبان شما برای تولید محتوای جدید الهام بخش باشند.
۱۵- محتوای با کیفیت بخوانید
مقالات، اخبار، وبلاگ ها و پست های جدید در حوزه مربوط به مخاطبان هدف خود را بصورت روزانه مطالعه کنید. صفحات رقبای خود را شناسایی و مطالبی که آنها منتشر می کنند را دنبال کنید. در این صورت می توانید از این مطالب برای تولید محتوای خود یا افزودن نظرات شخصی خود و انتشار آنها الهام بگیرید. Pocket،Feedly، Google News، RSS Feed Readers از ابزارهایی هستند که در این خصوص شما را بروز نگاه می دارند. از طریق این ابزارها می توانید مطالب و موضوعات روز را دنبال کنید و همچنین اگر مطلب جذابی خواندید آن را برای استفاده های بعدی ذخیره کنید.
۱۶- سعی نکنید سبک و سیاق خاصی را در حلق خلق بچپانید
آدمهای مختلف (کارمندان) مخاطبان (مشتریان) متفاوتی را درگیر میکنند، اما هیچکس با یونیفرم یکدست حال نمیکند. زور نزنید که همه به سبک یکسانی محتوا تولید کنند. بذارید کارمندانتان به شیوههای خودشان با موضوع ارتباط برقرار کنند. آدمهای واقعی میخواهند با آدمهای واقعی سر و کله بزنند. با اینکه حواستان هست که کارمندانتان محتوای حرفهای تولید کنند، اما اجازه بدهید واقعی باشند.
۱۷- زمین بازی را کوچک نکنید
در بسیاری از شرکتها فقط رئیس «اجازه» دارد نوع ارتباط با مخاطبان را تعیین کند. بعضی جاها هم هستند که این امتیاز ویژه را برای دپارتمان بازاریابی هم قائل میشوند. اما ایرادش چیست که سایر دپارتمانها نظیر خدمات مشتریان، مهندسی، فنی، توسعهی محصول هم در این امر مشارکت داشته باشند؟ آدمهای مختلف، سلیقههای مختلف دارند.هر چه آدمهای بیشتری در ارتباط برقرار کردن دخیل باشند، شانس بیشتری برای برطرف کردن نیازهای متفاوت و درگیر کردن مخاطبان متفاوت دارید.
۱۸- فراتر از بازاریابی فکر کنید
بلاگ میتواند ابزار مفیدی برای جذب نیروی کار باشد. چِفت شدن از نظر فرهنگی خیلی مهمی است. بگذارید کارمندان بالقوهتان، قبل از اینکه وارد شرکتتان شوند. به خوبی به فرهنگ شما جذب شوند. به کارمندان اجازه بدهید محتوایی با خلاقیت خودشان را تولید کنند.
۱۹- از دنیای مجازی خارج شوید
برای اینکه ایده های خلاقانه و جدید به ذهن شما برسد، بایستی گاهی فقط برای مدتی از صفحات مجازی خود خارج شوید و در دنیای واقعی زندگی کنید. می توانید از فعالیت های روزمره تولید محتوا کنید. برای مثال از تماشای فیلم، قدم زدن، خواندن کتاب، نوشیدن قهوه در کافه و.. تولید محتوا کنید. و از این ایده ها استفاده کنید.
۲۰- وبلاگ یا وبسایت خود را به روز رسانی کنید
شروع یک وبلاگ یا وب سایت یک تعهد است. هنگامی که شما می توانید چند پست را بنویسید و این کار را نمی کنید پس شما خوانندگان و مشتریان جدید هم نخواهید داشت و همچنین موتورهای جستجو هم به سایت هایی که به طور مرتب به روز رسانی نمی شوند علاقه ای نشان نمی دهند. اگر شما یک وبلاگ یا سایت محتوایی دارید باید به طور منظم با محتوای عالی آن را به روز رسانی کنید. خیلی از بهترین وب سایت های محتوا به طور مرتب به روز رسانی می شوند.
طبق نظریه Science of Social Timing infographic سایت هایی که پست های بیشتری دارند ، هجوم بی نظیری از بازدید کنندگان را دارند. حالا، چگونه وبلاگ یا وب سایت شما به روز می شود؟ این بستگی به شما دارد ، هرکسی منابع و اولویت های متفاوتی دارد. شما باید حداقل دو بار در هفته بروز رسانی کنید.