مقالات

مزایا و معایب بازاریابی تلفنی چیست؟

مزایا و معایب بازاریابی تلفنی یا تله مارکتینگ در دیجیتال مارکتینگ

مزایا معایب بازاریابی تلفنی (تله مارکتینگ): بازاریابی تلفنی هم مزایا بسیاری و هم معایب برای کسب و کارها در حوزه دیجیتال مارکتینگ دارد. بازاریابی تلفنی یا تله مارکتینگ (Telemarketing) به معنای تماس تلفنی با مشتریان بالقوه است. اما ممکن است فکر کنید تنها با یک خط تلفن یا اپراتور تماس انجام می گیرد. در حالی که تله مارکتینگ می تواند شامل استفاده از فکس و یا اینترنت هم باشد. در ادامه با قاصدک سافت همراه باشید تا با مزایا معایب بازاریابی تلفنی آشنا شوید.

شاید برای شما مفید باشد:

 

مزایا و معایب بازاریابی تلفنی در دیجیتال مارکتینگ

مزایای بازاریابی تلفنی

تمامی آمارها و همچنین تحقیقات و بررسی‌های مختلف همگی یکصدا اذعان دارند که این روش بازاریابی به افزایش فروش و جذب مشتریان جدید کمک می‌کند. پس نمی‌توان به سادگی گفت که این روش به دلیل داشتن برخی نکات منفی، ناکارآمد است. میزان افزایش فروش و جذب مشتری با این روش  در حوزه دیجیتال مارگتینگ همواره به حدی بوده است که اصلا نمی‌توان آن را نادیده گرفت و کنار گذاشت.

۱٫ تعامل انسانی

یکی از مزایا بازاریابی تلفنی (تله مارکتینگ) نسبت به بقیه روش‌های بازاریابی مستقیم این است که این روش تعامل با انسان را امکان پذیر می‌ کند. هنگامی که یک فرد با فرد دیگری تماس می گیرد و با او صحبت می‌کند، حس او را درک کرده، واکنش‌های او را متوجه شده و نیازهای او را می‌فهمد و می‌تواند با کمی هوشمندی و تجربه، رابطه خوبی با وی برقرار کند.

۲٫ مشاغل کوچک

بازاریابی تلفنی (تله مارکتینگ) می‌تواند ابزاری بسیار مفید و ارزشمند در حوزه دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای تازه و مشاغل کوچک باشد. به همین خاطر در این روش بازاریابی در مقایسه با فروش شخصی، در هزینه و زمان صرفه جویی می‌شود و در عین حال از نظر ارتباط مستقیم با مشتریان، فواید مشابه بسیاری را به همراه دارد. مشاغل کوچکی که قصد دارند تا خود را توسعه دهند همواره می‌توانند از این روش کم هزینه و موثر برای افزایش فروش خود استفاده کنند.

این مطلب را هم بخوانید  امنيت VPN

۳٫ خدمات مشتری

به وجود آوردن یک پایگاه مشتریان وفادار یک عامل اساسی در ایجاد موفقیت طولانی مدت در کسب و کار و افزایش ارزش شرکت می باشد. خدمات دادن به مشتریان از طریق بازاریابی تلفنی (تله مارکتینگ) می‌تواند باعث جذب سفارش‌های بیشتر شود و نفوذ به دایره مشتریان را افزایش دهد. بازاریابی تلفنی از مزایای ارائه خدمات عالی به مشتری برخوردار است.

۴٫ کاهش هزینه‌ها

امروزه با افزایش هزینه‌های فروش میدانی، مشاغل گوناگون از بازاریابی تلفنی به عنوان راهی برای کاهش هزینه‌های فروش استفاده می‌نمایند. همچنین با این روش ارتباط با مشتریان راحت‌تر است. بیشتر تلاش‌های بازاریابی به سمت بازارهای منتخب معطوف می‌شود تا هزینه صرف شده به ازای هر تماس گرفته شده با اشخاص کمتر باشد.

۵٫ انعطاف پذیری

بازاریابی تلفنی یا تله مارکتینگ منعطف ترین شکل بازاریابی در حوزه دیجیتال مارکتینگ است. برخورداری از این ویژگی به آگاهی و درک خواسته‌های مشتریان کمک می‌کند و آمادگی آن‌ها برای خرید را می‌سنجد. به کمک بازاریابی تلفنی می توان مدام بررسی کرد و اطلاعات جدید به دست آورد. با این روش خیلی راحت می‌توانید دریابید که مشتری به دنبال چه محصول یا خدمات یا چه برندی است. با کمک این روش بازاریابی می‌توان پایگاه داده مشتری را دائما آپدیت کرد.

 

معایب بازاریابی تلفنی

در کنار مزایای فراوان، این روش معایب بسیاری نیز دارد که ممکن است همه ما تعدادی از آن‌ها را بدانیم. به این ترتیب طبیعی است که هر روشی مزایا و معایب خاص خودش را داشته باشد اما معایب بازاریابی تلفنی بگونه‌ای است که بسیاری از کسب و کارها اصلا سراغ آن نمی‌روند. در این بخش از مقاله قصد داریم درباره تعدادی از معایب این نوع از بازاریابی در حوزه دیجیتال مارکتینگ صحبت کنیم.

این مطلب را هم بخوانید  انواع تکنیک های بازاریابی آنلاین

۱٫ مخالفان زیاد

بسیاری از افراد سواستفاده گر از تلفن برای کلاهبرداری از مردم، به ویژه افراد مسنی که تنها زندگی می‌کنند یا علائم زوال عقلی یا نوعی اختلال شناختی دارند، استفاده می‌کنند. ترس از کلاهبرداری یکی از اعضای خانواده، بسیاری از افراد را به جمع مخالفان بازاریابی تلفنی اضافه کرده است.

۲٫ عدم تماس دیداری

در این نوع بازاریابی به هیچ عنوان تماس بصری با مشتری امکان پذیر نیست. این امر می‌تواند یکی از نکات منفی به حساب بیاید. بهرحال باید پذیرفت که نحوه رفتار، برخورد، پوشش و حتی حرکات چشم و بدن فروشنده همواره برروی خریدار تاثیرگذار می باشد. بی بهره بودن از چنین امتیازی باعث می‌شود تا قدری از اثربخشی این روش کم شده و این مورد به عنوان یک معایب مطرح شود.

۳٫ عدم دسترسی به بعضی افراد

همانطور که پیش ترگفتیم یکی از معایب این نوع بازاریابی،‌ این است که به طور سرزده و بدون اطلاع قبلی به سراغ افراد می‌رود و خیلی‌ها هستند که با این اتفاق آزرده خاطر می‌شوند. امروزه افراد بیشتری از تکنولوژی‌های روز برای نمایش تماس گیرنده‌های ناخواسته، به ویژه بازاریاب های تلفنی استفاده می‌کنند. در این حالت فرد می‌تواند تشخیص دهد که شما بازاریاب هستید و به همین ترتیب اصلا پاسخگوی شماره شما نخواهد بود.

۴٫ موانع قانونی

در بسیاری از کشور‌ها بازاریابی تلفنی توسط قوانین مختلف محدود می‌شود. هرروزه دولت‌ها اقدامات سختگیرانه‌تری را برای جلوگیری از تاخت و تاز بازاریابهای بی وجدان تلفنی در دستور کار خود قرار می‌دهند. این قوانین از کجا شکل می گیرد؟ از آنجایی شکل می‌گیرند که اعتراضات مردم نسبت به مزاحمت بازاریاب‌ها بالا می‌گیرد. همانگونه که پیشتر گفته شد بسیاری از شرکت‌ها و بازاریاب‌ها در پی کلاهبرداری از افراد مسن هستند و بسیاری دیگر از این شرکت‌ها نیز با تماس‌های پیاپی و بی‌موقع موجب آزار و اذیت مردم می‌شوند.

این مطلب را هم بخوانید  انبار داده چیست؟

۵٫ عمر کوتاه

مردم اکثرا کم حافظه‌ هستند و به نیازها و مسائل روزانه خود بیشتر از چیزهای دیگر اهمیت می‌دهند. مکالمه تلفنی نیز عمر تاثیر خیلی کمی دارد. شما ممکن است پس از پایان یک تماس تلفنی،‌ حتی تا دقایقی بعد آن را دیگر به یاد نیاورید. این باعث می‌شود تا تماس‌های مکرر در بازه‌های زمانی گوناگون لازم باشد که همین امر،‌ خود موجب افزایش هزینه و اتلاف وقت می باشد.

۶٫ عدم رویت کالا

وقتی کسی به شما زنگ ‌می‌زند و سعی می‌کند کالایی را به شما بفروشد، جدای از اینکه آن کالا چه هست و آیا اصلا قیمت آن در حد و اندازه کیفیتش هست یا نه، ‌شما انتظار دارید که کالای مورد نظرتان را ببینید. اشکال بازاریابی تلفنی اینجاست که در این روش دیدن کالا پیش از خرید امکان پذیر نیست. همین مشکل باعث می‌شود تا بسیاری از افراد از خرید کالای مورد نظر صرف نظر کنند و در نتیجه تاثیر تماس‌ها و میزان فروش، ‌به اندازه دلخواه نباشد.

 

۷٫ نیروی کار

اگر یک شرکت خارجی را برای انجام بازاریابی تلفنی استخدام کنید، با توجه به اینکه افرادی که تماس می‌گیرند کارمندان شما نیستند، کنترل کمتری در روند کار وجود خواهد داشت. در ضمن اگر اینکار به یک شرکت خارجی برون سپاری شود می‌تواند خیلی گران باشد. از طرفی آموزش کارکنان نیز ممکن است وقت گیر و گران باشد. اگر بازاریابی از راه دور بخشی از نقشی که برای آن استخدام شده‌اند نبوده است، ممکن است افراد مناسبی برای این وظیفه نباشند که این امر نیز می‌تواند باعث بروز مشکل در نگهداری کارکنان شود.

author-avatar

درباره یاسر

از سال 1371 هجری شمسی با دنیای رایانه آشنا شدم. بیشتر وقتم را به یادگیری و مطالعه صرف می کنم و به طراحی، برنامه نویسی و شعر علاقه مندم. */ این که یک روز مهندس برود در پی شعر / سر و سریست که با موی پریشان دارد.

2 فکر در مورد “ مزایا و معایب بازاریابی تلفنی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *