مقالات

ارزش مشتری CRM‌ چه مفهومی دارد؟

ارزش مشتری CRM چیست؟

ارزش مشتری CRM چه مفهومی دارد؟
در مدیریت روابط با مشتری ارزش حیات مشتریان در سی آر ام از اهمیت بالایی برخوردار است. در ارزش حیات مشتری CRM، مشتریان را باید طبق سودآوری آنها برای شرکت در کل زمانی که خرید انجام می دهند مورد بررسی قرار داد.
کلمه دوره حیات اشاره به کل زمانی دارد که مشتریان از سازمان خرید می کنند. سودآوری براساس ارزش خالص محاسبه می شود یعنی با کسر هزینه های جذب و حفظ مشتری محاسبه می شود. در این مورد هزینه های ثابت حساب نمی شود زیرا در صورت بود و نبود مشتری این هزینه ها وجود دارند.

در ادامه با قاصدک سافت همراه باشید. تا با ارزش حیات مشتری در CRM آشنا شوید.

بخوانید: مدیریت فروش در CRM

 

ارزش مشتری به چه معناست؟

ارزش مشتری CRM به معنای منفعت به دست آمده از دریافت یک کالا یا خدمات خاص در مقایسه با هزینه هایی که مشتری صرف می کند.
به صورت دقیق تر ارزش مشتری سی آر ام نشان دهنده توازن بین منافعی است که مشتری از ارزیابی، دریافت و استفاده از یک کالا بدست می آورد. در برابر هزینه هایی مانند: انرژی، زمان و هزینه های روانی که صرف می کند.

این مطلب را هم بخوانید  معرفی شبکه های کامپیوتری

بخوانید: مخاطبتان را بشناسید

 

چرخه حیات مشتری در سی آر ام چیست؟

اهمیت وفاداری و ارزش مشتری در سی آر ام زمانی مشخص می شود که تضمین شود مشتری در بلند مدت خریدهای بسیاری و به طور مداوم از شرکت داشته باشد. که این خود اهمیت زیادی برای سازمان ها دارد.
همواره مشتریان ماندگار و وفادار برای شرکت مفید هستند و سود بسیاری به سازمان ها می رسانند. این سودمندی مشتریان ماندگار و وفادار شامل موارد زیر می باشد:

این مطلب را هم بخوانید  حفظ مشتری و ایجاد وفاداری مشتریان در CRM 

پاداش های اضافی که می پردازند.
فروش های اضافی که از معرفی آنها به دیگران به دست می آید.
منافع به دست آمده از صرفه جویی در بسیاری هزینه ها
خریدهای بیشتر

 

مراحل اصلی چرخه حیات مشتری در CRM‌

چرخه حیات و ارزش مشتری در سی آر ام به مراحل زیر تقسیم می شود:

۱٫ دستیابی (Reach): دستیابی در سی آر ام به معنای جلب توجه مشتری، به کالا یا خدمات است. این مرحله از طریق شناخت مشتریان هدف و ارائه برنامه تبلیغاتی ممکن می باشد. مرحله دستیابی به این معنی نیست که مشتری CRM‌، در میان انبوه رقبا حتما ما را انتخاب کند.

۲٫ جذب(Acquisition ): مرحله جذب در سی آر ام مربوط به زمانی است که مشتری از بین رقبا و از بین گزینه هایی که برای انتخاب دارد، سازمان ما را انتخاب کند.

این مطلب را هم بخوانید  ارزیابی وفادری در مشتری چیست؟

۳٫ توسعه (Development)

۴٫ نگهداری (Retention)

۵٫ الهام بخشیدن (Inspire)

 

تقسیم بندی مشتریان در CRM

مشتریان به ۴ دسته مشتریان پلاتینی، طلایی، نقره ای، برنزی تقسیم بندی می شوند.

مشتریان پلاتینی: ۱۰ درصد از کل هستند و ۲۵ درصد سود را ایجاد می کنند.

مشتریان طلایی: ۱۶ درصد از کل هستند و ۲۵ درصد از سود را ایجاد می کنند.

مشتریان نقره ای: ۳۵ درصد از کل هستند و ۴۵ درصد از سود را ایجاد می کنند.

مشتریان برنزی: ۲۰ درصد از کل هستند و تنها ۵ درصد سود دارند.

 

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. شما از چه سیستم سی آر ام استفاده می کنید؟ نظرتان راجع به CRM‌ چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

author-avatar

درباره یاسر

از سال 1371 هجری شمسی با دنیای رایانه آشنا شدم. بیشتر وقتم را به یادگیری و مطالعه صرف می کنم و به طراحی، برنامه نویسی و شعر علاقه مندم. */ این که یک روز مهندس برود در پی شعر / سر و سریست که با موی پریشان دارد.

1 فکر در مورد “ ارزش مشتری CRM‌ چه مفهومی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *