مقالات

مزایا سوشیال مدیا مارکتینگ

مزایا سوشیال مدیا مارکتینگ و Social Marketing

با پیشرفت سوشیال مدیا و افزایش تعداد وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی به اهمیت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا Social Marketing،  هم افزوده می‌شود. و مخاطبان زیادی در این کانال‌های اجتماعی عضو می‌شوند. و منبع بسیار خوبی برای بازاریابی کسب و کارها و جذب افراد می‌باشد. تا انتها با قاصدک سافت همراه باشید تا با مزایا بی نظیر سوشیال مدیا مارکتینگ آشنا شوید.

شاید برای شما مفید باشد:

 

مزایا سوشیال مدیا مارکتینگ

سوشیال مدیا مارکتینگ چیست؟

بازاریابی اجتماعی یا سوشیال مارکتینگ یک مفهوم بازاریابی می‌باشد. که معتقد است یک شرکت یا سازمان باید تصمیمات بازاریابی را نه تنها با در نظر گرفتن خواسته‌های مصرف‌کننده، بلکه نیازهای شرکت، و همچنین منافع بلندمدت جامعه تعیین کند.

سپس باید ارزشی برتر به مشتری ارائه دهد به طوری که جنبه‌های رفاهی مشتری و جامعه را حفظ نماید. یا آنها را بهبود ببخشد. از جدیدترین فلسفه‌های مدیریت بازاریابی دیدگاه بازاریابی اجتماعی می‌باشد.

اساسا استفاده از تکنیک‌های سوسایتل مارکتینگ (Societal Marketing ) بر مبنای این اصل بنا شده است. که بازاریابی این روزها، توجه صرف به مشتری و نیازهای او نیست و یا اینکه شرکت فقط به دنبال سود خودش باشد.

در بازاریابی اجتماعی Social Marketing شرکت‌ها به جز دنبال کردن منافع و مزایای شخص خود و مشتریانشان، به مفاهیم اجتماعی همچون گرم شدن کره زمین، حقوق بشر و .. هم توجه می‌کنند و به این گونه نام خود را جهانی می‌کنند.

 

مزایا سوشیال مدیا مارکتینگ

سوشیال مدیا مارکتینگ یکی از بهترین نوع های بازاریابی می‌باشد و مزایای زیادی دارد. همین مزایا سبب شده است که بازار رسانه‌های اجتماعی آنقدر داغ شود. و بتوان از طریق سوشیال مدیا یک فروش شگفت انگیز را تجربه کرد. در ادامه به فواید سوشیال مارکتینگ Social Marketing اشاره خواهیم کرد.

 

سوشیال مدیا مارکتینگ چیست؟

 

دسترسی به تعداد زیادی از مخاطبان

همه می‌پرسند که چه اتفاقی افتاد که رسانه‌های اجتماعی و سوشیال مدیا مارکتینگ Social Marketing اینقدر جذاب شد و همه را به سمت خود کشاند؟. یکی از اصلی‌ترین دلایل داغ شدن سوشیال مدیا مارکتینگ این بود که با استفاده از این رسانه‌ها می‌توانید به تعداد خیلی زیادی از مخاطبان دسترسی پیدا کنید.

 

برندسازی آسان با سوشیال مدیا

در حال حاضر و با تکیه بر شبکه‌های اجتماعی برندسازی کار خیلی دشواری نیست. در گذشته یک کاسب ۲۰ سال کار می‌کرد تا مردم یک شهر او را بشناسند. اما امروز با حضور در شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوای ارزشمند و جذاب در تمامی کشور شناخته می‌شوید و محصولتان را به فروش می‌رسانید.

 

ارتباط مستمر و بهینه با مشتریان

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده است سوشیال مدیا مارکتینگ جان بگیرد و متداول شود. این است که بازاریاب‌ها از این روش می‌توانند ارتباط بهتر و بهینه‌تری با مشتریان خودشان داشته باشند. مثلاً در بازاریابی حضوری مشتری همیشه به شما دسترسی نداشت. ولی امروز با وجود پلتفرم‌های شبکه اجتماعی مخاطب و بازاریاب همیشه و شبانه روزی با هم در ارتباط هستند و به عبارتی کنار هم هستند.

 

تبلیغات خلاقانه

شبکه اجتماعی اینستاگرام را تصور کنید. آیا تبلیغات موجود در اینستاگرام با تبلیغات تلویزیونی قابل مقایسه هستند؟. جذابیت تبلیغات در اینستاگرام به قدری بالا است که کاربران را جذب خودش می‌کند. ولی تبلیغات تلویزیونی فقط یک بار جذابیت دارد و بار دوم مخاطب کانال را عوض می‌کند. تبلیغات موجود در شبکه‌های اجتماعی و سوشیال مدیا خیلی راحت‌تر مشتری را در مورد برند شما کنجکاو می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید  دروپال چیست مزایا و معایب دروپال

 

Social Marketing چیست؟

 

حذف محدودیت جغرافیایی

وقتی داشتیم توضیح می‌دادیم که سوشیال مدیا مارکتینگ چیست. هیچ حرفی در مورد محدودیت جغرافیایی و مکانی نزدیم. به بیان دیگر بازاریابی شما در پلتفرم رسانه اجتماعی شکل می‌گیرد.

بنابراین وقتی شما محصولات و خدمات خود را معرفی می‌کنید، کاربران سراسر جهان می‌توانند امکانات و خدمات شما را ببینند و در صورت تمایل از شما خرید کنند. در بازاریابی حضوری شما به کل شهر یا استان خود دسترسی داشتید. ولی این روش بازاریابی به شما اجازه می‌دهد که به سراسر جهان دسترسی داشته باشید.

 

افزایش وفاداری مشتریان

شما می‌توانید با سوشیال مدیا مارکتینگ وفاداری مشتریان خودتان را بالا ببرید. اگر محتوای ارزشمند تولید کنید بعد از مدتی مشاهده می‌کنید که مخاطب علاقه زیادی به شما پیدا کرده است. و تمایل شدیدی به دیدن پست‌ها و مطالب شما دارد.

وقتی این اتفاق افتاد و مخاطب درک کرد که شما برای او مفید و سودمند هستید، به شما اعتماد می‌کند و وقتی اعتماد شکل گرفت خرید صورت می‌گیرد.

 

یاد گرفتن از رقبای خودتان

یکی دیگر از مزایا سوشیال مدیا مارکتینگ این می‌باشد که می‌تواند در پلتفرم‌های اجتماعی گوناگون به راحتی عملکرد رقبای خودتان را بررسی کنید. و ببینید که آن دسته از رقبای موفق شما در شبکه‌های اجتماعی چه اقداماتی انجام می‌دهد و محتوای خودشان را چگونه تولید می‌کنند.

 

پلتفرم‌های سوشیال مدیا یا شبکه‌های اجتماعی

جالب است که بسیاری از متخصصان و تحلیلگران بر این باور هستند که سوشیال مدیا یا شبکه‌های اجتماعی قبل از اینکه یک فناوری یا تکنولوژی محسوب شوند. بیشتر با علوم جامعه شناسی و روان‌شناسی در ارتباط هستند.

در واقع اگر بخواهیم بگوییم سوشیال مدیا مارکتینگ Social Marketing چیست. می‌توان در جواب گفت که یک بازاریابی مبتنی بر نیاز جامعه امروز می‌باشد.

در دنیایی که نزدیک به ۸ میلیارد نفر در آن زندگی می‌‎کنند. بیش از ۳٫۵ میلیارد نفر در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و این به معنای معجزه است.

تا همین چند سال پیش اصلاً خبری از شبکه‌های اجتماعی نبود و مردم هم علاقه چندانی به حضور در آن نداشتند. چه برسد به اینکه در آن بازاریابی کنند و مفهومی به نام سوشیال مدیا مارکتینگ را شکل بدهند.

امروز بسیاری از متخصصان و اهالی کسب و کار می‌دانند که سوشیال مدیا مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد. در ادامه به چند پلتفرم بسیار مهم برای شبکه‌های اجتماعی اشاره می‌‌کنیم.

 

پلتفرم‌های سوشیال مدیا یا شبکه‌های اجتماعی

 

انواع پلتفرم‌های سوشیال مدیا

فیسبوک

این شبکه اجتماعی  سوشیال مدیا بر اساس آمارهای سال ۲۰۱۹، ۲٫۴ میلیارد کاربر فعال در ماه و ۱٫۷۳ میلیارد کاربر فعال در روز دارد. و گروه سنی که از این رسانه استفاده می‌کنند ۱۸ تا بیش از ۴۵ ساله هستند. صنایع مختلفی مانند تجارت الکترونیک، خرده فروشی، بانکداری، خدمات مالی و بیمه، سرگرمی، مد و لباس، املاک، اخبار، بهداشت و سلامت و ورزش از این پلتفرم بهره می‌گیرند.

این مطلب را هم بخوانید  بهترین زمان تماس تلفنی برای فروش

این پلتفرم در بین کاربران ایرانی هم طرفداران زیادی دارد. ولی به دلیل مشکلات مختلفی استفاده از آن برای بازاریابی کمتر به چشم می‌خورد. لازم به ذکر است که فیسبوک یکی از قدیمی‌ترین پلتفرم‌های سوشیال مدیا است و مجموعه‌ی ویژگی‌های رسانه‌های اجتماعی مختلف را در خودش جای داده است.

کسب و کارها می‌توانند برای تعامل با مشتریان، اشتراک گذاری محتوا، تبلیغات و حمایت از مشتریان از این پلتفرم استفاده کنند. این پلتفرم بیشتر برای آگاهی کاربران از برند و تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

اینستاگرام

اینستاگرام یکی از بهترین و پرطرفدارترین پلتفرم‌های سوشیال مدیا است که طرفداران زیادی در ایران و جهان دارد. و بسیاری از سوشیال مدیا مارکترهای کشورمان برای تبلیغات روی این برنامه حساب ویژه‌ای باز می‌کنند. و بسیاری از کاربران ایرانی هم فقط از این پلتفرم استفاده می‌کنند. این پلتفرم برای انتشار عکس و ویدیو عالی است.

اینستاگرام بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال در ماه دارد. و گروه سنی اصلی که از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند ۱۸ تا ۳۵ ساله هستند. صنایع مختلفی می‌توانند برای افزایش آگاهی از برند، تولید محتوای ارزشمند و اشتراک‌گذاری آن و تبلیغات از این رسانه اجتماعی استفاده کنند. همچنین امکان فروش مستقیم محصولات هم در این رسانه اجتماعی وجود دارد.

در صورتی که تصمیم دارید در کشورمان به یک سوشیال مدیا مارکتر موفق تبدیل شوید و بدانید که سوشیال مدیا مارکتینگ  Social Marketing چیست و چه قدرتی دارد می‌توانید خیلی سریع اصول کار با اینستاگرام را یاد بگیرید و کسب و کار خود را در این رسانه شروع کنید.

 

 

توییتر

توییتر هم یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی سوشیال مدیا می‌باشد که در بین کاربران ایرانی هم متداول و پرطرفدار است. این رسانه ۱۲۶ میلیون کاربر فعال روزانه و ۳۲۱ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و گروه سنی اصلی که از آن استفاده می‌کنند ۱۸ تا بیش از ۴۵ ساله هستند.

صنایع و افراد مختلفی از قبیل اخبار، فناوری، تجارت الکترونیک، خرده فروشی، سرگرمی، مسافرت، سلامت و بهداشت و مخاربرات از آن بهره می گیرند.

توییتر این امکان و اختیار را به شما می‌دهد که نظرات خودتان در مورد یک مسئله را در قالب ۲۸۰ کاراکتر بیان کنید. این رسانه اجتماعی بخاطر استفاده از هشتگ معروف شده است. با این رسانه می‌توانید کاربران خود را با برند خود آشنا کنید و افکار و اندیشه‌های خود را با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید. کسب و کارها می‌توانند با این رسانه محتوای خودشان را عمومی کنند.

 

لینکدین

لینکدین ۶۷۵ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. گروه سنی اصلی که از این رسانه اجتماعی استفاده می‌کنند، ۲۵ تا ۴۵ ساله هستند.

با استفاده از لینکدین می‌توانید متخصصان فعال در حوزه کاری خودتان را بیابید و با آن‌ها ارتباط بگیرید. لینکدین جایی برای فروش مستقیم محصولات نیست ولی برای تبلیغات و آشنایی کاربران با برندتان مناسب و مفید خواهد بود. این پلتفرم می‌تواند محل خوبی باشد که خودتان را به عنوان یک متخصص معرفی کنید. و تجربه و توانایی‌های خودتان را با سایر افراد به اشتراک بگذارید.

این مطلب را هم بخوانید  ویژگی های یک وب سایت خوب

 

یوتیوب

رسانه اجتماعی یوتیوب بیش از ۲ میلیارد کاربر در ماه دارد. که وارد حساب کاربری خود در این شبکه اجتماعی می‌شوند و گفته می‌‎شود که ۱٫۹ میلیارد کاربر فعال دارد. در این شبکه اجتماعی می‌توانید ویدیوهای مرتبط با کسب و کارتان را انتشار دهید. به بیان ساده‌تر تقریباً هر صنعتی می‌تواند از این شبکه اجتماعی استفاده کند. و ویدیوهای مورد نظر خود را به کاربران سراسر جهان نشان بدهد.

این پلتفرم یکی از بهترین پلتفرم‌های ویدیویی برای سوشیال مدیا مارکتینگ می‌باشد. اگر بتوانید ویدیوهای خوبی در رابطه با کسب و کار خود در یوتیوب منتشر کنید متوجه خواهید شد سوشیال مدیا مارکتینگ چیست و چه جریان درآمدی خوبی می‌‎تواند برای شما به وجود بیاورد.

 

پینترست

پینترست یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی Social Marketing است که همه امکانات لازم برای سوشیال مدیا مارکتینگ را در اختیار کاربران می‌گذارد.

درست است که این شبکه اجتماعی در بین کاربران ایرانی چندان رایج نیست ولی نمی‌تواند از قدرت بالای آن در تبلیغات و برندسازی چشم‌پوشید. این رسانه اجتماعی بر اساس آمارهای اخیر ۳۶۷ میلیون کاربر فعال در ماه دارد و برای منتشر کردن تصاویر واقعاً عالی است و مطمئناً کاربران ایرانی هم به سمت آن روی خواهند آورد.

 

نکات بازاریابی شبکه های اجتماعی Social Marketing

 

نکات بازاریابی شبکه های اجتماعی Social Marketing

۱٫ سعی کنید برای فعالیت بازاریابی در شبکه های اجتماعی یک تصویر اختصاصی و جذاب داشته باشید تا درعین سادگی خلاصه ای از پیام شما را به مخاطب منتقل نماید.

۲٫ بهتره که بطور منظم فعالیت داشته باشید برای مثال اگر هفته ای ۳ مطلب در این شبکه ها به اشتراک می‌گذارید.
همین روند باید رعایت شود. بروز بودن، مساله بسیار مهمی است که خیی از کسب و کارها آن را نادیده می‌گیرند.

۳٫ یکی دیگر از مزیت‌های عالی و مشترک بین شبکه‌های اجتماعی استفاده از هشتگ ها می‌باشد. هشتگ که علامتی مانند # می‌باشد. می‌تواند مطالب شما را به نوعی بین کاربران یادآور شود و سعی کنید برای خود هشتگ اختصاصی داشته باشید این هشتگ می‌تواند نام برند و یا حتی اسم نوع فعالیت شما باشد:

برای مثال:

همانطور که در مثال بالا می‌بینید هشتگ اول نام برند یعنی نوپا وب می‌باشد. و هشتگ دوم نوع فعالیت یا هر کلمه‌ای که مرتبط باشد به معنای کسب و کار اینترنتی می‌باشد.

۴٫ در وبسایت خود به شبکه‌های اجتماعی لینک دهید تا اگر افرادی از طریق سایت هم بتوانند با صفحات شما آشنا شوند و شما را درآنها دنبال کنند.

۵٫ بهتر است از همان شروع کار  سوشیال مدیا صفحات تجاری خود را بسازید. و سعی کنید تمام اطلاعات کسب و کار خود را به طور کامل کامل کنید. تا صفحه شما حرفه ای تر جلوه کند و این حس اعتماد در افراد را افزایش می‌دهد.

 

نتیجه گیری

بنابراین بازاریابی شبکه‌های اجتماعی سوشیال مدیا مارکتینگ را جدی بگیرید. چرا که امروزه یک کانال ارتباطی بسیار ضروری و حیاتی برای جذب مشتری می‌باشد. و حتما در شبکه‌های اجتماعی معروف ثبت نام کنید و فعالیت مدام داشته باشید تا تاثیر فوق العاده ی آنرا ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *