معمایی که در هر #کسب_و_کار وجود دارد شناخت جامعه هدف، شخصیت آنها، بهترین مکان برای کسبوکار، آمار مخاطبان و ویژگیهای روانشناختی مخاطبان است. هر چه بیشتر در مورد جامعه هدف خود بدانید، در کار خود موفقتر خواهید بود. قطعا از زمانی که #بازاریابی دیجیتال تخصصی را برای #فروش #محصولات خود آغاز کردهاید، بارها و بارها در مورد مفهوم شناخت مخاطبان و جامعه هدف خود متنهایی را مطالعه کردهاید. همچنین میدانید که فقط آگاهی از بهترین مکان برای کسبوکار کافی نیست. شما باید همهچیز را در مورد مخاطب خود بدانید. ازجمله اطلاعاتی که باید بدانید این است که باید شخصیت مخاطب، علایق و ایدهها و در کل هر چیزی که برایشان مهم است را بدانید.
باید بدانید که چگونه بهترین کلمات کلیدی مربوط به حوزهای که در آن مشغول به فعالیت هستید را پیدا کنید، بهترین تغییرات را در #طراحی_وب_سایت خود اعمال کنید و آن را برای مخاطبان جذاب کنید، بهترین تجربه را برای کاربران فراهم آورید و مطالب و متنهای خود را #بهینه_سازی کنید. با دانستن این موارد در بهترین مسیر برای #موفقیت قرار خواهید گرفت و بهترین پیامها را به مشتریان خودخواهید رساند و درنهایت فروش و سوددهیتان بیشتر خواهد شد.در این مقاله گامهایی برای موفقیت شما نگاشته شده است که از حاصل تجربه چندین ساله گروه ما در امر بازاریابی اینترنتی و طراحی سایت های مختلف در حوزههای مختلف است.
مرحله ۱: تحقیق در مورد رفتار بازار
اولین قدمی که باید در مسیر شناخت هرچه بیشتر جامعه هدف خود بردارید، این است که رفتار #بازار از گذشته تا امروز را مورد مطالعه قرار دهید. هدف این است که تمام اطلاعات مربوط به مشتریان را به دست بیاورید. کوچکترین اطلاعات هم مهم هستند. از هیچ نکتهای نباید غافل شوید. حتما الآن در این فکر هستید که این اطلاعات را از کجا و چگونه جمعآوری کنیم؟ از کجا شروع کنیم؟ در کل چه باید کنیم؟ نگران نباشید. با ما همراه باشید. ما مسیر را به شما نشان خواهیم داد. برای این کار راهنمایی را برای شما در این مطلب قرار دادهایم که در ادامه مطالعه میکنید.
با دیگر گروهها همکاری کنید
اطلاعات شما نباید محدود به تحقیقات خودتان باشد. وقتیکه با دیگران همکاری میکنید و اطلاعات خودتان را در اختیار آنها قرار میدهید، آنها نیز اطلاعات خود را در اختیار شما قرار داده و درنهایت شما اطلاعات ارزشمندی که در حوزه کاریتان وجود دارد را به دست خواهید آورد. بهعنوانمثال، یک تیمی که در مورد فروش یک محصول در حال فعالیت است، تمام درخواستها و نیازها و علایق جامعه هدف را میدانند چون بهطور مستقیم با مشتری در ارتباط هستند. اگر شرکت شما در شرکتتان گروه خدمات مشتری دارید، این گروه دورنمایی از لغاتی که مشتریان استفاده میکنند را خواهند داشت که این لغات همان کلمات کلیدی در سئو هستند. اگر شرکتتان خیلی بزرگ نیست و برای هر بخش تیمی ندارید، میتوانید افرادی را پیدا کنید که درخواستها و انتظارات مشتریان را برایتان دستهبندی کنند. از هر طریقی با مشتریانتان در ارتباط باشید و نیازهای آنها را شناسایی کنید.
تحقیقات در شبکههای اجتماعی
اگر هنوز اطلاعاتی در مورد جامعه هدفتان ندارید میتوانید تحقیقات خود را در #شبکه_های_اجتماعی آغاز کنید. در شبکههای اجتماعی به دنبال مشتریانتان بگردید و ببینید که در مورد برند و محصول شما چه چیزهایی را میگویند. همچنین رقبایتان را موردبررسی قرار دهید و رفتار آنها را تحلیل کنید و ببینید چهکارهایی را برای فروش بهتر انجام میدهند. این بهترین نقطه شروع برای شناسایی نیازهای مخاطبان و جامعه هدفتان است. یکی دیگر از روشهای تهیه مطلب این است که در شبکههای اجتماعی، مواردی را که موردبحث مشتریان است لیست کنید و سپس اقدام به تولید محتوا بر اساس این لیست نمایید. همچنین میتوانید تمایلات و علایق و مشتریان را بسنجید. یکی دیگر از فواید بررسی شبکههای اجتماعی این است که ببینید مشتریان و در کل جامعه هدف در کدام صفحات طراحی سایت شما فعال هستند سپس تبلیغات خود را در آن صفحات آغاز کنید و از این طریق افراد بیشتری را به سمت خود بکشانید.
بررسی کمی اطلاعات مشتریان
ازجمله اطلاعات کاربردی که در مورد جامعه هدف باید به دست بیاورید، #اطلاعات مربوط به سن، شغل، جنسیت، سطح درامد میباشد.یک اقدام دیگر که میتوانید انجام بدهید این است که در طراحی سایت تان یک پرسشنامه قرار دهید و در آن سوالاتی در مورد خواستهها و انتظارات مخاطبان بپرسید. اینیک روش ساده و کارآمد است. از این طریق میتوانید اطلاعات عمومی در مورد جامعه هدف خود به دست آوردید و مخاطبان را موردمطالعه قرار دهید و اطلاعاتی را به دست آورید که در بازاریابی و فروش خیلی به شما کمک خواهند کرد.
مصاحبههای رفتاری
در این قسمت اهمیت مصاحبه را درک خواهید کرد. از طریق مصاحبهها است که میتوانید اطلاعات طبقهبندیشدهای را در مورد انگیزه، طرز فکر و نظر مخاطب به دست آورید. این روشی است که میتوانید سطح شخصیت مخاطب را بررسی کنید؛ اما این را هم بدانید که این روش خیلی وقتگیر است اما اطلاعات بسیار ارزشمندی را به دست خواهید آورد که بر اساس آنها محتوای ناب تولید کنید و با مشتری ارتباط برقرار کنید.این مصاحبهها باید با افراد مختلفی صورت بگیرد. نکاتی که باید در نظر بگیرد این است که سوالات را باید از قبل آماده کنید و برای طرح سوالات هدفی داشته باشید. هدفی که باید در طراحی سوالات مصاحبه در نظر بگیرید این است که اطلاعات بهدستآمده باید در مورد ویژگیهای شخصیتی، اولویتها در خرید، علایق و انگیزهها باشد.
مرحله ۲: شخصیت خود را بسازید
اکنونکه اطلاعات موردنیاز در مورد مشتریان و جامعه هدف خود را به دست آوردید، باید شخصیت خریداران را بشناسید. تحقیقات نشان میدهد که کسانی که در کسبوکار خود شخصیت مشتریان را شناسایی میکنند، ۷۳ درصد پیشرفت بیشتری در کار خود داشته است؛ اما شخصیت چیست؟ در کل منظور از شخصیت خریداران، اطلاعات سادهای در مورد آنها نیست. شخصیت خریداران در کل یعنی شناسایی هدفهای مشتریان بر اساس تحقیقات در بازاریابی و اطلاعات واقعی که شما در مورد مخاطبان خوددارید. در مرحله ۱ شما یاد گرفتید که این اطلاعات را به دست بیاورید.شخصیت خریداران (buyer personas) با شناسایی اهداف جامعه هدف، تلاشهای شما در بازاریابی را مثمر ثمر خواهد نمود و باعث حرکت روبهجلو شما در امر فروش خواهد شد. فکر کنید و کاری کنید که #خریدارا_واقعی به شما مراجعه کنند. با مشتریانتان به گفتوگو بپردازید و در مورد علایق و نیازها و انتظاراتشان از آنها سوال بپرسید و ببینید چه انتظاراتی از شما دارند.در این زمینه نیز نکاتی هستند که باید به آنها توجه کنید که در ادامه همین مطلب مطالعه خواهید نمود.
تمام افراد جامعه هدف را شناسایی کنید
بعد از راهاندازی و هدایت کسبوکار خود شانس بیشتری رادارید که افراد مختلف را شناسایی کنید. با شناسایی این افراد، میتوانید یک شناخت کلی نسبت به مشتریان مورد هدف خود داشته باشید. در این مرحله است که میتوانید محتوای مناسب برای طراحی سایت خود تهیه کنید و اقدامات مناسب برای #سئو سایتتان انجام دهید و درنهایت با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید.
جزئیات شخصیت هر گروه از مشتریان را بنویسید
وقتیکه مشتریان را شناسایی کردید باید آنها را دستهبندی کنید و ویژگیهای هر دسته را بهطور کامل و با تمام جزئیات بنویسید. باید اطلاعات جامعی درباره هر دسته از مشتریان را لیست کنید. این اطلاعات باید شامل علایق، اولویتها، اهداف، نگرانیها و ویژگیهای شخصیتی هر دسته باشد. یادتان باشد که حتما تمام ویژگیها را بنویسید. این ویژگیها اطلاعاتی هستند که شما باید به آنها مراجعه کنید و بر اساس همین اطلاعات اقدامات مناسب را انجام دهید. پس از هیچچیز غافل نشوید.ممکن است یک تصویر و الگوی اولیهای نسبت به مشتریان خود داشته باشید. راههای زیادی برای به دست آوردن جزئیات رفتاری افراد وجود دارد. سادهترین راه جستجو در اینترنت و کسب اطلاعات در آن است.
اقدامات مناسب را انجام دهید
وقتیکه مشتریانتان را پیدا کردید، باید بر اساس یک نظم و قاعده مشخص به آنها مراجعه کنید و با آنها ارتباط برقرار کنید. این ارتباط از طریق #سئو_کردن_سایت (تا همیشه در صفحه اول باشید و در دید مشتریان قرار بگیرید)، ایجاد #محتوای جدید و منحصربهفرد طبق نیاز مشتری و همچنین از طریق شبکههای اجتماعی باشد. همیشه به این موضوع فکر کنید که چگونه میتوانید مشتریان بیشتری را به خود جذب کنید و سپس اقدام به تولید محتوای جذاب نمایید. روشهای جذب کردن مشتری بسته به حوزه کاری متفاوت است و باید بهترین راه را انتخاب کنید؛ اما چیزی که در همه حوزهها مشترک است، طراحی سایت بهینهشده برای موتورهای جستجو و سپس تولید محتوا بسته به نیاز جامعه هدف میباشد.
مرحله ۳: شناسایی تمام عواملی که بر جامعه هدفتان تاثیر گذار است
بعد از انجام تحقیقات بازاری و پیدا کردن مشتری و جامعه هدف، زمان آن رسیده است که تمام عوامل ریز و درشت تاثیر گذار در کسبوکار و جامعه هدف را شناسایی کنید. این یعنی باید افراد و عواملی که تاثیر مستقیم بر مشتریان و کسبوکارتان رادارند شناسایی کنید. اینها مواردی هستند که در تصمیمگیری مشتریان در خرید یک محصول تاثیر مستقیم دارند و میتوانند مشتریان را برای خرید برند شما ترغیب نمایند.افرادی که میتوانند شمارا دررسیدن به اهدافتان یاری کنند شامل افراد مشهور، روزنامهنگاران و در کل افرادی را که بر اجتماع تاثیر گذارند، میشوند. اینها افرادی هستند که بهطور طبیعی با افراد یک جامعه در ارتباطند و میتوانند حتی در تصمیمگیری مشتریان تاثیر گذار باشند.افراد تاثیر گذار در هر حوزهای، متفاوتاند.بهعنوانمثال اگر جامعه هدفتان مادران هستند میتوانید به کسانی که در سایتهای مختلف مطالب زیادی را برای مادران مینویسند، مراجعه کنید و یا اگر جامعه هدفتان جوانان هستند میتوانید به صفحات مشهور در یوتیوب و فیسبوک مراجعه کنید. اگر هم دقیقا نمیدانید که چه کسانی میتوانند به شما کمک کنند میتوانید در اینترنت جستجو کنید.
وقتیکه به دنبال افرادی میگردید که به کمک شما بیایند باید نکات زیر را در نظر بگیرید:
به طرفداران آن افراد توجه کنید
اولین نکتهای که باید در نظر بگیرید این است که ببینید بازدیدکنندگان شخصی یا اشخاصی که میخواهید با آنها کارکنید چند تا است. این خیلی مهم است که آن شخص طرفداران زیادی را داشته باشد و در صفحات اجتماعی روزانه صفحه شخصیشان توسط افراد زیادی مشاهده شود. همچنین اشخاصی میتوانند شما را به افراد زیادی معرفی کنند.
مطمئن شوید که به برند شما علاقه دارد
اینکه این فرد تاثیر گذار به برند شما علاقه داشته باشد خیلی مهم است. از یاد نبرید که این شخص قرار است همانند یک وکیل مدافع از برند شما دفاع کند و همانند یک بازاریاب آن را به دیگران معرفی کند. این را بدانید که مشتریان خیلی باهوش هستند و خیلی سریع میفهمند که این شخص واقعا به یک برند خاص علاقه دارد یا نه. اگر علاقهای وجود داشته باشد خیلی سریع مجذوب حرفهای او میشوند.
ارزش افراد تاثیر گذار چقدر است
وقتیکه با یک فردی که بر جامعه هدفتان تاثیر گذار است کار میکنید، باید به آنها پول بپردازید. طبق آمار ۸۵ در صد از این افراد، جبران هزینهها در صورت عدم موفقیت را میپذیرند. پس نگران پولی که میپردازید نباشید؛ و قبل از شروع به کار نیز باید قراردادی را تنظیم کنید. همچنین از پستهایی که قرار میدهند باید مطلع باشید و از مطالبی را در صفحه خود برای تبلیغات شما قرار میدهند باخبر باشید.
الان که افراد تاثیر گذار بر جامعه هدف را شناسایی کردید وقت آن رسیده که منتظر توسعه و پیشرفت در کارتان باشید؛ اما باید برای شناخت کامل این افراد، همانند وقتیکه برای شناخت جامعه هدف گذاشتید، نیز وقت بگذارید و شناخت کاملی نسبت به آنها پیدا کنید.کار دیگر یکه باید انجام بدهید این است که پستهای قبلی افراد بهاصطلاح تاثیر گذار را مطالعه کنید و کاملا بررسی کنید و پیامی را که میخواهید به مخاطبان بدهید، با پستهایی که از این همکاران جدید مطالعه کردهاید همسانسازی کنید. همچنین ارتباط شما میبایست با برند عینی و ملموس باشد و همچنین تمام انتظاراتتان را برای افرادی که با آنها کار میکنید توضیح دهید. در صورت موفقیت نیز پاداشهایی را برای همکارانتان در نظر بگیرید.
توصیه آخر
هدف اصلی از ارائه این مقاله کمک به شما مخاطبان در #بازاریابی بهتر میباشد. همیشه به دنبال بهترین راهها برای پیشرفت باشید و همیشه با مطالعه و مشورت بهترین راهها را انتخاب کنید. خیلی از این نکات در طول زمان تکاملیافته است، اما آن چیزی که تغییر نکرده است، نیاز به بازاریابی و شناساندن محصول به مردم است.
چیزی که امروزه مرسوم است و عموم مردم به آن میپردازند، صحبت کردن در مورد آن چیزی است که تغییر کرده است؛ اما یک فروشنده زیرک همیشه در مورد آنچه در انگیزهها، علائق و نیازهای مردم تغییر نکرده است میاندیشد. هرچه بیشتر در مورد مشتریان بدانید و افرادی متخصص بیشتری را برای #فروش به کار بگیرید، در کوتاهترین زمان ممکن به موفقیتهای بزرگ دست خواهید یافت.
اطلاعات | بازار | بازاریابی | بهینه_سازی | شبکه_های_اجتماعی | فروش | کسب_و_کار | محصولات
2 فکر در مورد “ مخاطب تان را بشناسید ”