مقالات

انواع سی آر ام در ارتباط با مشتری

انواع سی آر ام (CRM) و مدیریت مشتری چیست؟

انواع سی آر ام CRM در ارتباط با مشتری و مدیریت مشتری بسیار است. مدیریت ارتباط با مشتریان در CRM  مهم است. سی آر ام این امکان را در اختیار سازمان ها قرار می دهد تا فرصت های بالقوه در ارتباط با مشتریان را به منبع درآمد تبدیل کند. در واقع CRM یک استراتژی کسب و کار است که هدف آن بهینه سازی فرآیندهای سازمان، افزایش سود و درآمدزایی و مدیریت اثربخش از طریق سیستم یک پارچه سازی می باشد. در ادامه با قاصدک سافت همراه باشید تا با انواع سی آر ام در ارتباط با مشتری آشنا شوید.

بخوانید: مدیریت فروش در CRM

انواع CRM

انواع سی آر ام در ارتباط با مشتری  و مدیریت مشتری در CRM به ۴ دسته تقسیم می شود.  معیار انتخاب هر کدام بستگی به اهداف سازمان دارد. هر کدام از انواع CRM بر یکی از جنبه های مدیریت ارتباط با مشتری نظارت دارد.

(Prospecting or Acquisition)

این نوع از CRM به جذب مشتریان جدید تمرکز دارد. این نوع مشتریان بالقوه را به گروه هایی با مشخصات و خصوصیات مشترک تقسیم بندی می کند.

این مطلب را هم بخوانید  استراتژی های مختلف انتخاب بازار هدف

 

(Loyalty Focused)

هدف این CRM به دست آوردن و نگه داشتن مشتریان وفادار است. در این نوع سازمان سی آر ام مشخص می شود چه مشتریانی می خواهند وفادار سازمان بمانند. به دست آوردن این اطلاعات ویژه سازمان ها را در رسیدن به سطح مورد نظر و وفادار سازی مشتری با هزینه پایین کمک می کند.

استفاده از این نوع CRM عبارتند از:

Value – Based Analysis

برای تعیین کردن مشتریانی که از نظر سازمان سود آورند اجرا می شود. شرکتی که از Loyalty Focus استفاده می کند هر مشتری را بر اساس سودی که می رساند تقسیم بندی می کند.

 

Needs – Based Analysis

این تجزیه و تحلیل به سازمان کمک می کند که برنامه اختصاصی وفاداری برای نگهداشتن مشتریان سودآور اجرا و عملی کند.

 

Prediction Analysis

این تجزیه وتحلیل برای جمع آوری اطلاعات قدیمی مشتریان است. این اطلاعات به سازمان ها کمک می کند تا بفهمند کدام مشتریان تمایل به ترک کردن سازمان دارند و اینکه چه زمانی اینکار را انجام می دهند.

این مطلب را هم بخوانید  پروتکل های شبکه

 

سی آر ام (Wallet- Shared increase)

استفاده از این CRM برای نشان دادن میزان پولی که هر مشتری مایل به خرج کردن در سازمان دارد می باشد. دو نوع برنامه در این راستا وجود دارد که عبارتند از:

Cross – Selling

برای فروش محصولات و خدمات مکمل است. برای مثال یک شرکت ارتباطات مخابراتی ممکن است یک ثبت نام اولیه رایگان برای تلویزیون کابلی برای مشتریان وفادارش در مسافت های دور انجام دهد. این ثبت نام ممکن است نظر مشتریان قدیمی وفادار را برای ثبت نام قطعی جلب نماید.

 

Up-Selling

استفاده از این نوع برای شناسایی مشتریانی است که توان بالقوه مالی مناسب برای افزایش خرید دارند این برنامه معمولا برای بخش های Life Stage استفاده می شود. Life Stage بخش های چرخه عمر مشتری است. این برنامه برای افزایش فروش و ارئه خدمات به یک مشتری استفاده می شود.

 

(Retention-Win back)

عملکرد این سیستم CRM برای حفظ و نگهداری مشتری، مدیریت مشتری و بازگرداندن مشتریانی که سازمان را ترک کرده اند می باشد. با شناسایی مشتریانی که تمایل به ترک دارند و مشتریانی که تمایل به ماندن دارند. یک شرکت می تواند بر چالش های نگهداری مشتریان وفادار تمرکز نماید.
این نوع CRM بر بازاریابی و بازگرداندن مشتریانی که قبلا سازمان را ترک کرده اند تمرکز می کند. گاهی اوقات نگهداری برخی مشتریان خاص صرفه اقتصادی ندارد. حتی ممکن است هزینه زمانی و مالی که این مشتریان تحمیل می کنند از سودی که می رسانند بیشتر باشد. این نوع CRM به سازمان کمک می کند که مشتریان وفادار و سودآور را از مشتریان که فایده ای برای سازمان ندارد تفکیک کرد.

این مطلب را هم بخوانید  VOIP یا تلفن اینترنتی چیست؟

 

امیدواریم این مطلب از قاصدک سافت برای شما مفید بوده باشد. آیا شما با انواع سی آر ام در ارتباط با مشتری آشنایی دارید؟ یا از سیستم CRM برای حفظ مشتریان خود استفاده کرده اید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. و یا در صورت داشتن هر گونه سوالی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

author-avatar

درباره یاسر

از سال 1371 هجری شمسی با دنیای رایانه آشنا شدم. بیشتر وقتم را به یادگیری و مطالعه صرف می کنم و به طراحی، برنامه نویسی و شعر علاقه مندم. */ این که یک روز مهندس برود در پی شعر / سر و سریست که با موی پریشان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *