مقالات

انبار داده چیست؟

انبار داده چیست؟
انبار داده مناسب فراهم کننده امکان دسترسی به اطلاعاتی است که از داده های مبادلاتی استخراج می شود. انبار داده پیش نیاز برقراری روابط تک به تک با مشتریان می باشد و می تواند اطلاعات را به مهمترین منبع برای سازمان ها تبدیل کند.
طراحی انبار داده مناسب برای استقرار CRM یکی از مهمترین چالش های اساسی برای تیم های مسئول پیاده سازی پروژه CRM محسوب می شود.

اهداف و ویژگی های انبار داده چیست؟
• ایجاد زیرساخت اطلاعاتی مناسب که امکان ارائه اطلاعات به موقع را در زمان مناسب و با هزینه قابل قبول ایجاد کند.
• ایجاد نسخه منحصر به فردی از داده مشتری
• امکان استفاده از داده های موضوعی براساس نیازهای از قبل تعیین شده
ارزش انبار داده در توانایی آن بر بالا بردن درک سازمان از رفتار مشتری نهفته است.
بیل اینمان که اغلب از وی به عنوان پدر انبارسازی داده نام برده میشود معتقد است ک انبار داده از چهار ویژگی برخوردار است. که آن را از سایر سیستم های عملیاتی متمایز میکند. این چهار ویژگی عبارتند از:
۱٫ موضوع محور بودن: ذخیره سازی و طبقه بندی داده ها بر مبنای موضوع.
۲٫ یک پارچگی: ثبات و یک پارچگی در تعریف پارامترها.
۳٫ تنوع زمانی دسترسی به داده های زمانی متفاوت.
۴٫ ثبات: پایداری و ثبات رویه در ذخیره سازی داده ها.
موضوع محور بودن داده ها در انبار داده بر این نکته تاکید دارد که داده ها براساس موضوع سازماندهی می شوند که این ویژگی می تواند طراحی و پیاده سازی داده های موجود در پایگاه داده را تحت تاثیر قرار دهد.
یک پارچگی داده ها در انبار داده نشان دهنده این است که هر کدام از آنها از کارکردهای متفاوتی برخورداند.

این مطلب را هم بخوانید  کابل Cabling و معرفی مزایا و معایب آنها

انبار داده عملیاتی(ODW) چیست؟
انبار داده عملیاتی در واقع نوعی طراحی داده محور است که سازمان را قادر می سازد به نیازهای متغیر مشتریان تقاضای زنجیره عرضه و مسایل مالی در زمان مناسب واکنش نشان دهد.
چالش جدیدی که اغلب سازمان ها با آن مواجه هستند ارزیابی روند رفتار مشتریان، شناسایی مشتریان و اقدام بر اساس اطلاعات لحظه ای با استفاده از وب، ایمیل، تلفن و … می باشد.
انبار داده عملیاتی می تواند در این زمینه نقش اساسی ایفا کند. یکی از مزیت های انبار داده عملیاتی امکان ایجاد سیستم های جدید در یک بازه زمانی کوتاه کمتر از ۲۴ ساعت می باشد.
سه نوع انبار داده عملیاتی عبارتند از:
۱٫ مشتری محور: این انبار داده اطلاعات زیادی را در بر دارد. اطلاعاتی مثل: اطلاعات محصول و مشتری، امکان فروش محصولات مرتبط به مشتریان موجود، امکان شخص سازی تجربه مشتری از طریق اطلاعات آماری مشتریان می باشد.
۲٫ زنجیره عرضه و تولید: اطلاعات نهایی مشتری به عنوان رابط و واسطه میان فروشندگان و خریداران مورد استفاده قرار می گیرد.
۳٫ مدیریت مال و دارایی: مدیریت دارایی های مالی در موسسات مالی یعنی شناسایی سوء استفاده احتمالی می باشد.

این مطلب را هم بخوانید  مدیریت فروش در CRM چه کاربردی دارد؟

انبار داده سازمانی(EDW) چیست؟
انبار داده سازمانی مخزنی حاوی داده هایی از منابع سازمانی و سایر منابع داده های مشتری می باشد. به عنوان مثال داده های جمعیت شناختی مشتریان، داده های مربوط به تعاملات مشتری و اطلاعات مربوط به تماس مشتری در این گروه قرار می گیرند.
برخی از مزیت های انبار داده سازمانی عبارتند از:
۱٫ ارائه داده های یکسان مشتری.
۲٫ ارائه مجموعه ای از فرآیندها و قوانین کسب و کار.
۳٫ به کارگیری معانی واحد و مشترک.
۴٫ برخورداری از محیطی متمرکز و یکپارچه.
۵٫ تسهیل در ایجاد مخازن داده کوچکتر.
انبار داده سازمانی علاوه بر مزیت های گفته شده دارای محدودیت هایی مثل: هزینه بر بودن و ریسک نگهداری داده های سازمانی در یک مکان واحد دارد.

این مطلب را هم بخوانید  نحوه کار Overloading پويا

 

author-avatar

درباره یاسر

از سال 1371 هجری شمسی با دنیای رایانه آشنا شدم. بیشتر وقتم را به یادگیری و مطالعه صرف می کنم و به طراحی، برنامه نویسی و شعر علاقه مندم. */ این که یک روز مهندس برود در پی شعر / سر و سریست که با موی پریشان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *