مقالات

ارزیابی وفادری در مشتری چیست؟

ارزیابی وفادری در مشتری چیست؟
ارزیابی وفاداری یکی از روش های ایجاد وفاداری در مشتری می باشد. با ارزیابی وفاداری می توانید به راحتی مشتریان را به سازمان خود وفادار سازید و محصولات خود را به فروش برسانید.

روش های ارزیابی وفاداری چیست؟

شاخص رضایت مشتری
به طور گسترده ای اهمیت رضایت مشتری مطرح شده است. درنتیجه بیشتر کشورها دارای شاخص رضایت مشتری خاص خود می باشند تا سطح رضایت به دست آمده را بررسی نمایند و تلاش های سازمان را در این مورد تجزیه و تحلیل کنند.
هدف استفاده از این شاخص به عنوان روش ارزیابی، به دست آوردن اطلاعات و بینشی عمیق و پایدار در تعامل بین مشتری و فروشنده می باشد. تا از اطلاعات رضایت مشتری به عنوان یک داده مرجع در برنامه ریزی و تصمیم گیری ها استفاده کنند.
سازمانهایی که شاخص رضایت مشتری را عملی و اجرا می کنند. از گزارش های نظرخواهی برای میزان رضایت مشتریان در زمان های مختلف استفاده می کنند.

ارزش مدت حیات مشتری
منبع رشد تمامی کسب کارها مشتریان هستند. شناخت نوع مشتری برای سازمان ها از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر تمامی مشتریان خصوصیات رفتاری مشابه داشته باشند فروش به راحتی انجام می گرفت و کسب و کارها به سادگی انجام می گرفت.
مشتریان از نظر مشخصات و نوع رفتار مثل: ترجیحات، حساسیت به قیمت، هزینه خدمات رسانی به آنها، نرخ های جذب، پاسخ به تاکتیک های بازاریابی و فروش و استفاده از مسیرهای ارتباطاتی لازم با یکدیگر فرق دارند.
بسیاری از سازمان ها ارزش مشتریان را براساس هر معامله محاسبه می کنند. این دسته از سازمان ها به این معتقدند که مشتریان تنها زمانی ارزشمند هستند که معاملات آنها سودآور باشد.
به منظور برآرود ارزش مدت حیات و سودآوری واقعی مشتریان چهار اصل زیر میتواند مورد استفاده قرار بگیرد:
۱٫ هزینه جذب: مبلغی که هر سازمانی باید برای جذب مشتریان صرف نماید. که شامل هزینه های بازاریابی، تبلیغات، مخارج فروش می شود.
۲٫ جریان درآمد: به کل درآمدی که مشتریان از طریق خرید کالاها و خدمات برای سازمان ایجاد میکنند جریان درآمد می گویند.
۳٫ جریان هزینه: هزینه ارائه کالاها و خدمات به مشتری را جریان هزینه می گویند.
۴٫ اندازه رابطه: اندازه رابطه یعنی میزان ارتباط مشتری با سازمان و اینکه تا چه مدت مشتری باقی می ماند.

این مطلب را هم بخوانید  8 گام برای پیاده‌سازی بازاریابی چریکی (پارتیزانی) در شرکت‌های کوچک یا نمایندگی فروش:

بخش بندی مشتریان
فرآیند تقسیم بازاری گسترده به گروه ها کوچک تر و مختلف بخش های بازار براساس خصوصیات مشابه مشتریان را بخش بندی مشتریان می گویند.
سازمان ها می توانند در بازارهای چند بعدی، سودآوری خود را با استفاده از بخش بندی بازار افزایش دهند. این به این دلیل نیاز های، خواسته ها، شخصیت های مختلف مشتریان است. و مشتریان را با توجه به خواسته هایشان به مسیر های مختلف تبلیغاتی هدایت می کنند و با توجه به نیاز مشتری پاسخگوی آنها هستند.
برای همین سازمان ها می توانند از طریق بخش بندی به شناسایی جذاب ترین بخش بپردازند و در همین حیطه استراتژی مناسبی را برای جذب و حفظ مشتری به کار ببرند.
بازارها براساس متغیرهای جمعیت شناختی، جغرافیایی، روانشناختی و رفتاری تقسیم بندی میشوند.
مشتریان بخش جغرافیایی به گروه های مختلفی براساس محل زندگیشان تقسیم میشوند.
بخش جمعیت شناختی براساس مواردی مثل: سن، جنس، وضعیت اقتصادی اجتماعی، ساختار خانواده اشاره تقسیم می شوند.
بخش روانشناختی بخش سبک زندگی نیز نامیده می شود. و شامل: نگرش ها، علائق و عقاید مشتری می شود.

این مطلب را هم بخوانید  اصول بازاریابی پارتیزانی (چریکی)

ارتباط با مشتریان
تفاوت زیادی بین مشتریان سودآور و متوسط مشتریان وجود دارد. سازمان ها نیاز دارند تا مشتریان واقعی خود را بشناسند و مشتریانی که هیچ سودی برای سازمان ندارند را کنار بگذارند.
روش های مختلف ارتباطی به نوع رفتاری مشتری بستگی دارد. مثلا ارتباط و کیفیت بالایی باید در مورد ارتباط با مشتریان وفادار داشته باشید.
یکی از روش های شناخت انواع مشتریان، شناخت مشتریان رابطه ای از مشتریان معاملاتی است.مشتریان معاملاتی غیرقابل پیشبینی هستند و وفاداری کمی دارند و تنها تلاش دارند تا از بهترین قیمت پیشنهادی خرید کنند.

این مطلب را هم بخوانید  پروتکل های شبکه

ارتباط تک به تک
ارتباط تک به تک برای مشتریانی که دارای بیشترین فرصت سودآوری و سفارشی سازی را دارند مناسب است. سازمان ها می توانند ً بازاریابی خود را از طریق پست الکترونیکی مستقیم و ارتباطات سفارشی شده متناسب سازی کنند.

تمرکز در برنامه های ایجاد وفاداری
این مشتریان با وجود داشتن فرصت کم توسعه محصولات سفارشی شده دارای سودآوری بالایی برای سازمان هستند. این مشتریان نماینده فرصت هایی برای تدوین استراتژی های جذب مثل برنامه های وفاداری، برنامه های اعطای جوایز و سایر فعالیت ها هستند.

author-avatar

درباره یاسر

از سال 1371 هجری شمسی با دنیای رایانه آشنا شدم. بیشتر وقتم را به یادگیری و مطالعه صرف می کنم و به طراحی، برنامه نویسی و شعر علاقه مندم. */ این که یک روز مهندس برود در پی شعر / سر و سریست که با موی پریشان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *